Autor |
Wiadomość |
palmer
Administrator
Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 163 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pekin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany:
Śro 10:49, 24 Lut 2010 |
|
szkoła szybowcowa na Parcinie
W Grodźcu przed i po wojnie istniała prężnie działająca szkoła szybowcowa. Była to jedyna taka szkoła w całym Zagłębiu Dąbrowskim. Przed wojną jeśli ktoś chciał zostać pilotem musiał najpierw szkolić się w szkole szybowcowej i zyskać odpowiednie kwalfikacje. Dopiero potem zaczynał szkolić się na samolotach. Nie bez przyczyny mieliśmy świetnych pilotów
Historia hangaru szybowcowego na podstawie dostępnych dokumentów opracowana przez Kazimierza Rauchfleischa (5 lipca 2007 r.) Samolot3
1929-1930 - Powstanie Klubu Sportowego "Solvay" przy Cementowni Grodziec oraz Kola LOPP (Liga Ochrony Powietrznej i Przeciwgazowej)
05.01 1934 - Założenie Kola Szybowcowego przy LOPP Cementowni "Grodziec"
1934 - Przystąpienie do budowy szybowca szkolnego CWJ i powstanie Komitetu Budowy Hangaru na Wzgórzu Parcina. W Fundacji działa: inż. Turski, Frasunkiewiicz i dyr. Cementowni Grodziec inż. Mieczysla Zarebski
05.05.1934 - Rejestracja Szybowiska na Wzgórzu Parcina i budowa szopy drewnianej do przechowywania szybowca CWJ - Skaut. Rozpoczęto prace wstępne przy budowie murowanego hangaru szybowcowego. Inwestycje rozłożono na dwa lata. Hangar powstał wh technologii żelbetonów i cegły klinkierowej. Hangar budowana z funduszy społecznych i dotacji Cementowni "Grodziec"
Maj 1936 - Oddanie Hangaru do użytkowania Kołu Szybowcowemu w Grodźcu. Zarejestrowanie szybowiska na Parcinie przez Ministerstwo Komunikacji i wpis do Krajowego Klubu Szybowcowego i zmiany nazwy na Szkole Szybowcowa w Grodźcu.
1936-1939 - szkolenie szybowcowe do kategorii "B"
1940 - Rejestracja szybowiska w Grodźcu do sieci Szkol Szybowcowych Luftwaffe. Przydział do grupy - Dora 6. Numer Szkoły Szybowcowej 34.
1940 - 1945 - Szkoła szkoli pilotów na potrzeby Luftwaffe.
20 lub 22 lipiec 1945 - Oficjalne otwarcie Szkoły Szybowcowej po wyzwoleniu Polski. Przejęcie Szkoły z mieniem poniemieckim pod komendę WKU Sosnowiec. Szkolenie pilotów na potrzeby lotnictwa polskiego.
1949 - Zamkniecie działalności szkoły szybowcowej przez Ministerstwo Komunikacji. Zmiana profilu szkolenia w aeroklubach.
1950 - Próba adaptacji opuszczonego hangaru przez Ligę Lotnicza pod świetlicę i pracownie modelarska.
1950 - 1960 - Hangar jest niezagospodarowany
1960 - Adaptacja hangaru na potrzeby chowu bydła rogatego i trzody chlewnej.
1970 - 1976 - Hangar służy jako składowisko zbóż
1976 - 1983 - Hangar przeznaczony na składowanie sprzętu rolniczego
1983 - PGR Grodziec grunty rolne wraz z hangarem na Parcinie przekazuje miastu.
1989 - Początek dewastacji hangaru przez okoliczna ludność.
1994 - Z Hangaru pozostają tylko ściany. Proces dewastacji trwa nadal...
GRODZIEC na mapce polskich szybowisk z roku 1938.
Źródło:
1. Roczniki i sprawozdania Aeroklubu Śląskiego. Zbiory Biblioteki Wojewódzkiej w Katowicach.
2. Bolesław Ciepiela "Grodziec Wczoraj i Dziś" cz. III
3. Relacje pisemne świadków zdarzeń w posiadaniu Autora tekstu.
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez palmer dnia Śro 15:51, 24 Lut 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
|
|
|
|
palmer
Administrator
Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 163 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Pekin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany:
Śro 10:57, 24 Lut 2010 |
|
niestety tak to wygląda na dzień dzisiejszy
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez palmer dnia Śro 11:04, 24 Lut 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
monia
Dołączył: 25 Lut 2010
Posty: 12 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Kobieta
|
Wysłany:
Śro 14:46, 03 Mar 2010 |
|
No szkoda, że tak to wygląda teraz, bo bardzo fajne miejsce tam jest. Czasem jeżdżę tam konno:) |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
SCOTI
Administrator
Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 211 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Grodziec - Pekin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany:
Śro 12:30, 10 Mar 2010 |
|
myślałem ze konno to na rozkówce się jeździ |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez SCOTI dnia Śro 12:31, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
cezar borgia
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 42 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Śro 18:08, 10 Mar 2010 |
|
Szkoła szybowcowa na wzgórzu Parcina była pierwszą i największą szkołą tego typu w Zagłębiu Dąbrowskim !! Stowarzyszenie "PARCINA" stara się ocalić od zapomnienia to miejsce zbierając wszelkie informacje i pamiątki dotyczące tego miejsca. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
stróziu
Dołączył: 22 Lut 2010
Posty: 14 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany:
Śro 19:26, 10 Mar 2010 |
|
pamiętam z lat '80 jak rytualnie podpalano całą Parcine
każda wiosna to było wielkie ognisko którego widoku nie sposób zapomnieć |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
cezar borgia
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 42 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pią 12:31, 12 Mar 2010 |
|
Strona Stowarzyszenia PARCINA.
Znajdziecie tam ciekawe zdjęcia grodzieckiej szkoły szybowcowej
Jednocześnie gdyby ktoś miał archiwalia(zdjęcia, dokumenty, itp.) związane ze szkołą szybowcową bądź posiadał ciekawe informacje na ten temat to proszę o kontakt ze stowarzyszeniem. Z góry dziękuję.
[link widoczny dla zalogowanych] |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez cezar borgia dnia Pią 12:32, 12 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
|
|
cezar borgia
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 42 Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany:
Pon 14:18, 22 Mar 2010 |
|
Czy ktoś może wie skąd się wzięła nazwa wzgórza Parcina....? Z góry dziękuję za pomoc w wyjaśnieniu tej kwestii. |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|